Всеки родител иска детето му да се храни разнообразно и да проявява интерес към нови ястия и продукти. Един от най-лесните начини да го постигнем, е като включим детето в процеса по приготвяне на семейната храна.
Това има редица ползи:
- Детето започва да проявява по-голям интерес към храните и желание да ги опитва на вкус, включително и непознатите такива;
- Придобива самоувереност и самостоятелност, научава се по-бързо да се храни самичко;
- Детето развива фината моторика, координацията между очите и ръцете и подобрява своята концентрация;
- Прекарвайки повече време заедно с детето и в кухнята, изграждаме силна връзка на доверие и взаимна подкрепа;
- Участието на детето в домакинските задачи като цяло е много полезно, защото го учи да цени труда, възпитава отговорност и дисциплина.
За да имате полза от подобни занимания, забравете за чистотата, поне в началото. Най-малките деца все още се учат да координират ръцете си, лесно разливат и бутат без да искат, но в процеса те се учат и усъвършенстват своите умения. Затова се фокусирайте върху преживяването и наблюдавайте детето. Когато видите колко много се забавлява то, мигновено ще забравите мръсотията.
Внивание: Преди да преминем към конкретните занимания, е важно да отбележим, че винаги трябва да има възрастен до детето и да следи за неговата безопасност в кухнята.
1-2 години
На тази възраст целта ни е да събудим интереса на детето към храната чрез прости занимания и упражнения като:
- Пресипване с лъжица на хранителни продукти от голям съд в буркан или купа (овесени ядки, захар, брашно, царевично нишесте, боб и др.). Тук е важно да изберем храна, която детето няма риск да погълне и да се задави.
- Белене на плодове с ръце (мандарина, банан).
- Месене – когато ние месим, може да отделяме малко парченце от тестото и да дадем на детето да го мачка. Разбира се, трябва да следим да не постави тестото в устата и да не се задави. Мачкането на тестото (което прилича на пластилин) стимулира сетивата на детето.
2-3 години
Ако детето вече не поставя предмети в устата си, можем да му дадем и по-дребни храни, с които да борави. Това е и периодът, в който можем да му дадем детско ножче за хранене, с което да се учи да реже меки храни.
- Рязане на меки храни (круши, авокадо, банан, варени или печени картофи, тиква, моркови) с детско сервизно ножче;
- Разбъркване на смес за сладкиш, студен сос или салата;
- Мазане на филийки със сладко, лютеница, пастет, масло и др.
- Приготвяне на плодова салата (белене и рязане на банани, отделяне на гроздови зърна, белене и разчупване на парченца мандарини и др.)
- Миене на плодове и зеленчуци;
- Поставяне на прибори и салфетки на масата.
3-4 години
- Прибиране и изваждане на храни от хладилника: за целта може да освободим по-ниските рафтове и чекмеджета и да поставим там храни, които са леки и безопасни за пипане;
- Поставяне на чинии и купи на масата, както и помощ при отсервирането;
- Разточване на тесто и оформяне на сладки с помощта на формичка за сладки;
- Мачкане на картофи за пюре.
4-5 години
Детето става все по-сръчно и вече може да го научим да реже с малък нож и по-твърди храни. На пазара има детски ножчета за рязане, с предпазители за пръстите. Допълнително може леко да го затъпим, за да намалим шанса да се пореже.
- Рязане на по-твърди храни с малък и леко затъпен нож;
- Чупене и разбиване на яйца;
- Отмерване на брой мерителни чаши и лъжици при сипване на продукти като захар, брашно, ядки, семена и др.;
- Добавяне на подправки към ястието.
5-6 години
На тази възраст може да приготвим лесни рецепти с 4-5 съставки и да скицираме последователността на тяхното добавяне, за да стимулираме детето да приготви нещо съвсем самичко. Например, да го научим да приготвя овесени бисквитки с банан чрез карти, върху които скицираме стъпките:
Стъпка 1: намачкване на 2 банана с вилица
Стъпка 2: добавяне на 1 чаша овесени ядки
Стъпка 3: разбъркване на баните и овесените ядки
Стъпка 4: оформяне на бисквитки и поставянето им върху тава за печене.
След това може да помогнем на детето да постави тавата във фурната и да засечем заедно 12-15 минути, докато бисквитките се изпекат. Децата се чувстват много горди, когато успеят сами да направят нещо, особено когато става въпрос за вкусен десерт.
6-7 години
На тази възраст децата вече могат да прочетат доста думи и така да ви помагат с разчитането на съставки в рецептите или в пазарските списъци. Вече могат да вършат и по-прецизни задачи като:
- Добавяне на подправки, като разчитат самостоятелно надписите на шишенцата;
- Рендосване на меки храни (кашкавал, краставица);
- Белене с белачка за краставици;
- Нанизване на плодове и зеленчуци на шишче;
- Приготвяне на сандвичи от рязането на хляба до поставянето на всички съставки в сандвича.
Имайте предвид, че това разделение по възрасти не е правило и е възможно вашето дете да се справя и с по-трудни задачки. Използвайте ги като идеи и наблюдавайте детето към какво проявява най-голям интерес. Подкрепяйте го да прави това, което го влече най-много. Ако не умее или не желае да реже, да бели или да пък меси тесто, няма проблем. Дайте му да прави това, което само пожелае.
За да стимулирате децата да проявяват интерес към подобни занимания, ви съветвам да:
- Купите или пригодите специални предмети само за детето – ножче за рязане, малка дъска за рязане, купа и бъркалка, престилка и ръкавица;
- Може да отделите малък шкаф или част от шкаф, с удобен достъп от страна на детето, където да държи своите кухненски принадлежности;
- Благодарете на детето всеки път, след като е взело участие в готвенето;
- Казвайте на детето, че ви харесва да готвите заедно;
- Хвалете детето пред близките ви и разказвайте в приготвянето на кои храни е взело участие, докато се храните заедно на масата;
- Разказвайте на детето всяка храна за какво служи (месото ни дава протеини, които изграждат силни мускули; оризът ни дава енергия, за да тичаме и играем; плодовете ни дават витамини и ни пазят от вируси).