Всички майки често се питат и търсят начини как да разнообразят и стимулират самостоятелната игра на децата.
Много е важно да играем с децата от най-ранната им възраст, защото така изграждаме силна връзка с тях, помагаме им да изследват света, да придобиват нови умения, да развиват сетивата и моториките си, говора и когнитивните умения. Но също така е важно да ги оставяме да играят самички, защото така придобиват самостоятелност, самоувереност, подготвят се за предизвикателствата на заобикалящия ги свят, развиват креативността си, способността да взимат решения и да решават проблеми.
Има много начини да стимулираме самостоятелната игра на децата. Аз не съм експерт, но ще ви споделя своя подход и успешните практики, които ми помагат що се касае до моите две момчета (на 4,5 години и на 2 години).
Първо важно правило
е да редувам игра с детето и самостоятелна игра. Когато съм отделила достатъчно време да поиграя с детето, така както то има нужда, след това е много по-склонно да си играе самичко, докато аз си върша задачките или просто си почивам за 5-10 минути. Но е важно да предупредя детето, че след като си поиграем заедно, аз ще го оставя да играе самостоятелно, за да свърша нещо, след което ще се върна при него. С възрастта детето привиква по-лесно и разбира по-добре логиката на тези занимания, докато при по-малките ще е малко по-трудно, но затова при тях започваме с по-малко време за самостоятелна игра и увеличаваме постепенно.
Второ важно правило
е да поощря детето затова, че е играло самичко и аз съм имала възможност да свърша задачите си или да си почина. Поощрението може да бъде под всякаква форма: прегръдка, целувка и изказване на благодарност чрез думи, лакомство, специално занимание с детето, което то много харесва, похвала пред трето лице и пр.
Трето правило
е да намеря нещо интересно, с което да стимулирам детето да си играе самичко. В началото е трудно самото дете да измисли какво да прави, някои деца се концентрират по-дълго върху дадена игра, други бързо губят интерес, затова търсят от нас подкрепа и компания в играта. Ако успеем да ангажираме вниманието на детето дълго време с нещо интересно и полезно (изключваме екраните), то ще стимулираме именно онова умение да изследва и твори самостоятелно и накрая да се чувства гордо от постиженията си.
Един вариант, който често има успех при нас, е т.нар. Мистериозен плик.
Той представлява съвсем обикновен хартиен плик, върху който съм изрисувала въпросителни знаци, и който всеки път пълня с нови „мистериозни“ предмети. Тези предмети най-общо представляват познати или непознати играчки и предмети от бита, безопасни за детето, групирани заедно според определен общ признак: цвят, форма, материал, тематика и т.н. Ето няколко примера според възрастта на детето:
1+ годинка
На тази възраст самостоятелната игра се изразява само в самостоятелното изваждане и разглеждане на предметите, които трябва да са безопасни, чисти и достатъчно големи, за да не може детето да ги глътне:
- Предмети от бита, с които да запознаем детето за първи път, групирани според материала: дървени лъжици, купички, кутийки, чиста четка за миене, гребенче; метални капачки, кутийки, гривни, купички, чаши или черпаци;
- Познати играчки от различни комплекти, но групирани заедно според цвета;
- Книжки и играчки, групирани според тематиката (книжка за животните и играчки животни, книжка за превозните средства и играчки превозни средства)
2+ годинки
На тази възраст, ако детето вече говори, може да назовава предметите, които познава или да се опитва да отгатне как се казват:
- Предмети от природата, групирани според сезона: шишарки, шарени есенни листа, жълъди, кестени; миди, рапани, камъчета; кора от дърво, празна черупка на охлюв, птичи пера;
- Метални и неметални предмети + магнит;
- Предмети, групирани според формата.
3+ годинки
На тази възраст вече детето може да се опитва самостоятелно да отгатне какво е общото между предметите в плика, като ги назовава заедно с техните признаци:
- Предмети, половината от които са кръгли, а другата половина триъгълни; половината са черни, а другата половина бели; половината са пластмасови, а другата половина дървени и т.н.
- Предмети от различни играчки, които трябва да се разделят и сглобят: например частите от два различни пъзела (познати на детето и подходящи за неговата възраст), които детето първо трябва да раздели и след това да сглоби;
- Книжки и играчки, със сходна тематика, като детето трябва да познае кое е общото между тях.
4+ години
Тук вече детето има ясно изразени интереси (космос, пирати, принцеси, динозаври, бебета и т.н.) и ние можем да групираме предмети и да му създаваме мистериозни загадки според интересите:
- Мини свят в плик: фигурки на динозаври, камъчета, клонки розмарин и дафинови листенца, с които детето да пресъздаде един мини Джурасик парк; Няколко наши бижута (които не биха се скъсали или повредили лесно) и любимата кукла на детето, върху която то да изпробва бижутата;
- Различни по големина и цвят капачки (от буркани, бутилки, опаковки) и книжка за Космоса, като детето трябва да определи коя капачка на кое небесно тяло му прилича;
- Произволно събрани творчески материали, ножици, лепило, които детето може да превърне в свой творчески проект на произволна тематика или такава, зададена от нас.
По същата логика според възрастта на детето могат да се измислят още десетки пълнежи за Мистериозния плик, които да заинтригуват детето и да държат вниманието му заето дълго време. И не забравяйте винаги накрая да го похвалите, че е играло самички толкова хубаво и че се гордеете с крайния резултат и с нещата, които е научило.