Занимания с деца: Мистериозният плик

Всички майки често се питат и търсят начини как да разнообразят и стимулират самостоятелната игра на децата.

Много е важно да играем с децата от най-ранната им възраст, защото така изграждаме силна връзка с тях, помагаме им да изследват света, да придобиват нови умения, да развиват сетивата и моториките си, говора и когнитивните умения. Но също така е важно да ги оставяме да играят самички, защото така придобиват самостоятелност, самоувереност, подготвят се за предизвикателствата на заобикалящия ги свят, развиват креативността си, способността да взимат решения и да решават проблеми.

Има много начини да стимулираме самостоятелната игра на децата. Аз не съм експерт, но ще ви споделя своя подход и успешните практики, които ми помагат що се касае до моите две момчета (на 4,5 години и на 2 години).

Първо важно правило

е да редувам игра с детето и самостоятелна игра. Когато съм отделила достатъчно време да поиграя с детето, така както то има нужда, след това е много по-склонно да си играе самичко, докато аз си върша задачките или просто си почивам за 5-10 минути. Но е важно да предупредя детето, че след като си поиграем заедно, аз ще го оставя да играе самостоятелно, за да свърша нещо, след което ще се върна при него. С възрастта детето привиква по-лесно и разбира по-добре логиката на тези занимания, докато при по-малките ще е малко по-трудно, но затова при тях започваме с по-малко време за самостоятелна игра и увеличаваме постепенно.

Второ важно правило

е да поощря детето затова, че е играло самичко и аз съм имала възможност да свърша задачите си или да си почина. Поощрението може да бъде под всякаква форма: прегръдка, целувка и изказване на благодарност чрез думи, лакомство, специално занимание с детето, което то много харесва, похвала пред трето лице и пр.

Трето правило

е да намеря нещо интересно, с което да стимулирам детето да си играе самичко. В началото е трудно самото дете да измисли какво да прави, някои деца се концентрират по-дълго върху дадена игра, други бързо губят интерес, затова търсят от нас подкрепа и компания в играта. Ако успеем да ангажираме вниманието на детето дълго време с нещо интересно и полезно (изключваме екраните), то ще стимулираме именно онова умение да изследва и твори самостоятелно и накрая да се чувства гордо от постиженията си.

Един вариант, който често има успех при нас, е т.нар. Мистериозен плик.

Той представлява съвсем обикновен хартиен плик, върху който съм изрисувала въпросителни знаци, и който всеки път пълня с нови „мистериозни“ предмети. Тези предмети най-общо представляват познати или непознати играчки и предмети от бита, безопасни за детето, групирани заедно според определен общ признак: цвят, форма, материал, тематика и т.н. Ето няколко примера според възрастта на детето:

misterioznia-plik-idei-za-zanimania-za-deca-mama-sum

1+ годинка

На тази възраст самостоятелната игра се изразява само в самостоятелното изваждане и разглеждане на предметите, които трябва да са безопасни, чисти и достатъчно големи, за да не може детето да ги глътне:

  • Предмети от бита, с които да запознаем детето за първи път, групирани според материала: дървени лъжици, купички, кутийки, чиста четка за миене, гребенче; метални капачки, кутийки, гривни, купички, чаши или черпаци;
  • Познати играчки от различни комплекти, но групирани заедно според цвета;
  • Книжки и играчки, групирани според тематиката (книжка за животните и играчки животни, книжка за превозните средства и играчки превозни средства)

2+ годинки

На тази възраст, ако детето вече говори, може да назовава предметите, които познава или да се опитва да отгатне как се казват:

  • Предмети от природата, групирани според сезона: шишарки, шарени есенни листа, жълъди, кестени; миди, рапани, камъчета; кора от дърво, празна черупка на охлюв, птичи пера;
  • Метални и неметални предмети + магнит;
  • Предмети, групирани според формата.

3+ годинки

На тази възраст вече детето може да се опитва самостоятелно да отгатне какво е общото между предметите в плика, като ги назовава заедно с техните признаци:

  • Предмети, половината от които са кръгли, а другата половина триъгълни; половината са черни, а другата половина бели; половината са пластмасови, а другата половина дървени и т.н.
  • Предмети от различни играчки, които трябва да се разделят и сглобят: например частите от два различни пъзела (познати на детето и подходящи за неговата възраст), които детето първо трябва да раздели и след това да сглоби;
  • Книжки и играчки, със сходна тематика, като детето трябва да познае кое е общото между тях.

4+ години

Тук вече детето има ясно изразени интереси (космос, пирати, принцеси, динозаври, бебета и т.н.) и ние можем да групираме предмети и да му създаваме мистериозни загадки според интересите:

  • Мини свят в плик: фигурки на динозаври, камъчета, клонки розмарин и дафинови листенца, с които детето да пресъздаде един мини Джурасик парк; Няколко наши бижута (които не биха се скъсали или повредили лесно) и любимата кукла на детето, върху която то да изпробва бижутата;
  • Различни по големина и цвят капачки (от буркани, бутилки, опаковки) и книжка за Космоса, като детето трябва да определи коя капачка на кое небесно тяло му прилича;
  • Произволно събрани творчески материали, ножици, лепило, които детето може да превърне в свой творчески проект на произволна тематика или такава, зададена от нас.

misterioznia-plik-idei-za-zanimania-za-deca-mama-sum

 

По същата логика според възрастта на детето могат да се измислят още десетки пълнежи за Мистериозния плик, които да заинтригуват детето и да държат вниманието му заето дълго време. И не забравяйте винаги накрая да го похвалите, че е играло самички толкова хубаво и че се гордеете с крайния резултат и с нещата, които е научило.

misterioznia-plik-idei-za-zanimania-za-deca-mama-sum

Подобни публикации

Меню