Да поднасяме ежедневно здравословна храна на децата и да им даваме добър личен пример са първите важни стъпки, ако искаме те да изградят положителни хранителни навици и да правят добър избор, когато получат свободата да се хранят сами навън. Но когато са все още малки и тепърва оформят предпочитанията си към храните, понякога е трудно да ни се доверят и да пробват точно тези храни, които са най-полезни за тях.
Често децата отказват да ядат някои пресни зеленчуци и плодове, а наблягат на тестените изделия. Това се случва, защото те са лесни за дъвчене и вкусът им е почти винаги добър. Един и същи плод не винаги има един и същи вкус, това зависи от качеството му и степента на зрялост, докато кроасанът е винаги еднакъв на вкус.
Но това, че децата често отказват да хапват плодове и зеленчуци не бива да ни отказва. Можем много лесно да събудим интереса им към тях чрез игри и занимания в кухнята. Повечето деца обичат да помагат в кухнята и можем да извлечем много ползи от това. Ето няколко занимания, с които успях да накарам моите момчета да заобичат храни като карфиол, грах, сливи и суров спанак дори.
Свързване на изображение с реална храна
Това занимание е подходящо за по-малките (1+ год) и чрез него поставяме основите на познанията им за храните. Трябват ни карти с изображения на храни, най-добре е да са снимки или максимално реалистични илюстрации. Всеки ден предлагам на детето по 3 карти с 3 истински плода/зеленчука, отговарящи на тези карти. В началото аз ги показвам и поставям храната върху правилната карта. Целта е детето да се научи да свързва изображение с реален обект.
Всеки ден показвам различни комбинации от карти, но не повече от 3 наведнъж, за да може детето лесно да ги запаметява и да не изгуби бързо интерес. Разказвам му интересни неща: кое къде расте, кои са ми любимите, какъв вкус имат и т.н. Постепенно давам на детето самичко да постави плода/зеленчука върху правилната карта. С течение на времето детето започва да проявява интерес и да иска да опитва храната, затова винаги използвам добре измити плодове или зеленчуци, както и такива, които могат да се консумират сурови. Това е чудесен начин детето да опознава храните и да свиква да се храни с тях, като не изпитва никакъв натиск от наша страна, а желанието идва от него самото.
Сравняване на храните
Тази игра е подходяща за дечица на 2 и повече години. Взимам няколко различни, много добре измити плода и зеленчука и ги слагам в купа. Правя импровизирана везна от табла, хартиена ролка залепена по средата на дъното на таблата и две еднакви панички, залепени на еднакво разстояние в двата края на таблата. Целта е детето да поставя различни храни в паничките и да изследва коя е по-тежката. Заниманието е доста забавно, защото детето прави предположение кой плод/зеленчук ще е по-тежкият, а когато се окаже обратното, се смеем много. Когато му дам да сравни два моркова например, с изненада открива, че единият е по-тежък, въпреки че изглеждат абсолютно еднакви. И накрая обикновено единият бива изяден. Тази игра отново цели да направи храните атрактивни и забавни, да увеличи готовността на детето да ги пробва, когато са поднесени в салата или ястие.
„Опипване“ на храните
Както споменах, децата обичат да готвят с нас, затова можем да ги поканим да ни помагат със съвсем елементарни действия, като например да белят, късат, режат храните преди да ги сготвим. Ето няколко елементарни и лесни за изпълнение задачи, които можем да възложим на децата (1,5+ години):
- Накъсване на карфиол/броколи на цветчета;
- Накъсване на листни салати;
- Накъсване на сурови гъби, отделяне на пънчето от шапчицата;
- Белене на прясна царевица;
- Белене на твърдо сварени яйца;
- Разбъркване на салата с ръце;
- Начупване на пълнозърнести спагети, за да приготвите фиде, например;
- Намачкване на варени картофи и зеленчуци, за да направят пюре.
Самостоятелно приготвяне на закуската
Това е вече сериозната стъпка, с която очакваме детето наистина да хапне това, което сме му дали да си приготви самичко. Тук идеята е да му помогнем да гради самостоятелност и увереност в собствените си способности и умения. Даваме на детето да си приготви самостоятелно следобедната закуска. Това може да се превърне в забавна, полезна и вкусна игра след сън.
За целта даваме на детето два плода, които може да обели/накъса самостоятелно и да ги сложи в купичка, откъдето да ги хапне за закуска. Подходящи плодове са грозде и банани. Детето накъсва самичко зрънцата от чепката грозде, а банана обелва, след като ние сме го измили и нарязали на колелца заедно с обелката. Предоставяме му паничка за плодовете и паничка за отпадъците. Освен че детето развива фината моторика, концентрацията и самостоятелността, то се чувства и гордо от това, че успява самичко да направи нещо толкова значимо. Ние от своя страна, трябва да го подкрепяме през цялото време, като му казваме колко добре се справя и че сме горди с усилията и резултата.
Ако всеки ден правите с децата едно или няколко от тези занимания, ще усетите значителен ръст в интереса му към храната и самия процес на нейното приготвяне. Не отнемат много време за подготовка, понякога изискват от вас да чистите повече след това, но знаейки колко големи са ползите, вярвам, че това усилие ще бъде оправдано. Защото здравето на децата зависи много от храната.
Очаквайте скоро още идеи за изграждане на здравословни навици и прекарване на качествено и пълноценно време с децата.