Как химията на тялото помага за стягането на корема?

За 4 години през програма “Не на диастазата” са преминали хиляди майки, чието основно желание е било да си върнат добрата форма след раждане. Някои от тях са били с бебета, други с прохождащи деца, трети – с ученици. Някои са били с по-малки диастази, други с по-големи, трети – без, но с отпуснати коремчета. При някои резултатите са видими още през първите седмици на програмата. При други – към края ѝ. Трети трябва да продължат да работят и след каря на програмата, за да постигнат резултати.

Защо е така?

Отговорът е много прост: защото всяка от нас е уникална и различна – като гени, като вътрешна биохимия, като начин на живот и навици, а всеки от тези фактори има голямо значение за възстановяването на тялото. Много можем да говорим за гените и за начина на живот (епигенетика) и сме го правили. Но в този текст искаме да обърнем внимание на един по-малко коментиран и познат фактор – вътрешната химия на тялото и как тя влияе на прибирането на коремчето след раждане.

Всичко в тялото ти е химия

Всяко нещо в нашето тяло се разпада на химични елементи. Ние сме просто една голяма Менделеева таблица като отделни части от нашето тяло, задействат други части основно чрез електро-химични съобщения, предавани през нервната система и кръвоносните съдове.

Емоциите например са химически съобщения, точно както хормоните. Можеш ли да отречеш, че когато не си в добро настроение, мотивацията ти за спорт и движение е по-ниска? Или че когато си тъжна, тялото ти е по-приведено? Че храната може да ти даде енергия, но ако прекалиш с нея, може  да предизвиква порив за кратка дрямка. Всичко това са примери за това как ни влияе промяната на химичната среда вътре в нас. 

Храната е един от най-директните начини, чрез които променяме  химията на тялото си. Неслучайно казват, че ние сме това, което ядем. Което е вярно, но само от части. Защото е ние не сме само това, което ядем, а и това как ядем, какво усвояваме, колко често си даваме почивка, през колко стрес преминаваме, дали хормоните ни са в норма, дали се движим достатъчно – всичко това влияе на вътрешния ни баланс, а той сам по себе си дава отражение на това колко бързо ще се възстановим след евентуален срив.

За да те убедим, че общото ти възстановяване след раждане и затварянето на дистазата зависят от върешната химия на тялото, ето още няколко ярки примера затова как му влияе тя: 

  • Татковците – когато мъжете очакват първото си дете, техните тела отделят повече кортизол, защитен хормон, който ги подготвя за конфликтни ситуации и битки. Само това, че знаят, че ще стават бащи, стимулира хормонална промяна в техните тела. Много от тях са склонни да качат килограми, докато чакат бебето им да се появи на бял свят, защото настъпилата хормонална промяна повишава глада. Но тя също ги прави по-протективни и по-грижовни.
  • Майките – всички знаем, че бременността стимулира освобождаването на хормона “релаксин”, който спомага за отпускането на таза. При хипер мобилните хора с по-чувствителни релаксинови рецептори, това отпускане е по-ясно изразено. Но, знаехте ли че този хормон не намалява рязко след раждането, а продължава да действа по време на кърмене и  между 3 и 6 месец след отбиването на бебето! 

Възстановяване на диастаза при бременност, кърмене и менопауза 

Често казваме на участничките в нашата програма да не се сравянват една с друга, защото всяка от тях е уникална и различна от останалите. Но и всяка от нас е различна от самата себе си през отделните периоди на живота си! През бременността, периода на кърмене и менопаузата биохимията в женското тяло се променя и възстановителните процеси се случват по различен.

Ако си жена в репродуктивна възраст, трябва да имаш предвид, че дори месечният ти цикъл влияе на затварянето на диастазата. Женските тела “забременяват” през последните няколко дни преди техния менструален цикъл, когато естрогенът и прогестеронът се отделят заедно. Диастазата ти може да бъде малко по-дълбока през това време, затова не я мери през този период!

Ако все още кърмиш, тялото ти продължава да освобождава повече релаксин всеки път, когато храниш бебето си. След отбиването, то има има нужда от няколко месеца, за да се освободи от този отпускащ хормон. При някои жени допълнителният релаксин не влияе на прибирането на диастазата, но при други трябва да минат няколко месеца от кърменето, за да се прибере тя напълно. Това само доказва колко уникална е всяка от нас! 

Менопаузата също влияе на хормоналния баланс на жените. С напредването на възрастта възстановителните процеси в тялото се забавят и затварянето на диастаза при жена в менопауза се случва значително по-бавно, отколкото би се случило при един тийнейджър, но пак се случва! В света има много примери за жени на възраст между 60-80 години, които тепърва научават за това, че имат диастаза и въпреки това постигат страхотни резултати и я затварят. Така че никога не е късно да се погрижиш за себе си!

Как да повлияеш позитивно биохимията на тялото си

 От дългия ни опит с програма “Не на диастазата” можем да споделим, че въпреки индивидуалните различия и особености на всяка участничка, има някои простички начина, по-който можеш да повлияеш позитивно биохимията на тялото си и да ускориш възстановяването му. Ето кои са те:

  • Яж храни, богати на желязо!

    Ако не приемаш достатъчо такива храни, ще се чувстващ много по-изморени, а тази умора няма да ти позволи да се мотивираш за какъвто и да било спорт или упражнения. Допълнително тези храни подпомагат възстановяването на нарушените или разрушени връзки и структури. В програмата даваме много идеи за сезонни храни, богати на желязо и разнообразни рецепти с тях.

  • Приемай допълнително магнезий, калций и колаген.

    В модерният свят ни се налага малко или повече да приемаме преработена храна, храна бедна на полезни вещества, бърза храна. Не се храним толкова близо до земята, колкото нашите предци са правили и седим обездвижени много повече отколкото тях. Затова много хора взимат хранителни добавки и вярват, че по този начин ще запълнят липсите в организма. Ние не сме привърженици на безогледалния прием на добавки и не вярваме, че те са заместител на истинската храна и движение, но сме установили, че подпомагането на организма с допълнително магнезий, калций и колаген помага за възстановяне и прибиране на диастазата.   Повече за всеки от тези елементи и как да си го набавиш с естествени храни или подходящи добавки можеш да научиш в програмата. 

  • Пий вода!

    Също като храната, водата е сред най-преките начини да повлияеш на биохимията на тялото си. Добре е да знаеш, че 73% от мозъка ни е вода – недостатъчният прием на вода повлиява работата му и може да предизвика главоболие. 79% от мускулите ни са вода. Хрущялът около ставите ни се нуждае от хидратация, за да бъде добре смазан и подвижен през целия ден. 64%  от кожата ни е вода. Когато кожата ни е дехидратирана произвежда повече себум, за да компенсира липсата на вода. Един от навиците, който изграждат и запазват трайно участничките в програмата ни, е да пият ревовно вода!

  • Бъди позитивна!

    Можем да разглеждаме емоциите като химически изменения в тялото. Ето защо можем да се разплачем на хубав филм или да настръхнем, когато видим нещо изумително, а определено ни побиват тръпки, ако нещо ни изплаши. Всъщност чувствата се отразяват много физически върху тялото ни, без да можем да контролираме този процес. Едно от нещата, които помагат за по-бързо възстановяване, са позитивните емоции, подкрепата на групата, усещането за принадлежност. Затова “Не на диастазата” е групов формат и всяка участничка в нея може да разчита на подкрепата на групата и лично на нас, нейните създатели!

Следващото издание на програмата стартира на 28 септември. То е и последното за 2020 година. Ако искаш да направиш нещо специално за себе си през тази година, включи се в програмата! За повече информация как виж тук!

Подобни публикации

Меню