Качването на килограми по време на бременността: какво да очакваш и защо не е толкова лошо, колкото си мислиш

Въпреки че целият свят може да види, че си в напреднала бременност, от реплика: „Леле, колко си голяма!“, определено няма да се почувстваш добре. Разбира се, че очакваше да сложиш няколко килограма отгоре, когато видя положителния тест. Но може би не си била готова за реалността на бременното тяло, което виждаш в огледалото – подути гърди, по-широки бедра и по-голямо дупе.

За някои жени промяната в теглото действа изненадващо, защото се случва бързо за кратък период от време. И макар това да е нормално, важно е да следим то да се случва в рамките на препоръчителните граници.

Качването на килограми в цифри

Качването на килограмите зависи най-вече от индекса на телесната маса преди бременността (ИТМ). За жени с нормален ИТМ (18.5 до 24.9) е препоръчително от 11 до 13 килограма наддаване. Жените с по-ниско от средното тегло имат малко повече свобода и могат да качат между 12 и 15 килограма. Жените с наднормено тегло (с ИТМ между 25 и 29,5) е добре да са в диапазона от 6 до 11 килограма. Тези, които са със затлъстяване (тези с ИТМ 30 или повече) трябва да наддават само от 4 до 9 килограма. Ако си бременна с близнаци, увеличението на теглото, разбира се, ще бъде по-голямо.

През първия триместър не е препоръчително да се наддава повече от 2 килограма. Някои жени дори отслабват през първите месеци, благодарение на сутрешното гадене и непоносимостта от храна. Вторият и третият триместър са времето, когато наистина ще усетиш и почувстваш пълзенето на теглото нагоре. Твоят ИТМ преди бременността определя колко се очаква да качиш през това време.

Ако имаш тегло под нормата или нормално тегло, е добре да наддаваш около килограм всяка седмица от последните два триместъра. Жените с наднормено тегло е препоръчително да наддават около 300 грама всяка седмица. Жените, които страдат от затлъстяване, се очаква да качват около 200 грама всяка седмица през втория и третия триместър.

В действителност обаче много често покачването на теглото през бременността не е равномерно пълзяща нагоре крива, при която качваш равномерно едно и също количество всяка седмица. Много по-често се случва да има рязко покачване (особено около втория триместър), последван от застой (плато) и дори леко сваляне през третия триместър. Ако бъде изобразено като крива, това покачване ще прилича по-скоро на обърнато (S), отколкото на устремен нагоре лъч (/).

Свръхфиксирането върху теглото е напълно ненужно и ежедневното теглене с домашен кантар може само да предизвика излишна тревожност.

Още повече, че през бременността, а и не само тогава, има ежедневни флуктуации в теглото в резултат на задържани течности. Достатъчно е контролното проследяване на теглото, което твоят гинеколог или акушерка ще правят веднъж в месеца. Ако то е чувствително извън нормата, те могат да те насочат за допълнителна консултация с диетолог, работещ с бременни жени. Спазването на диета през бременността не се препоръчва, освен ако не е необходим контрол на покачването на теглото, в който случай той трябва да се прилага под лекарски контрол.

Но да се върнем на въпроса с теглото, което се натрупва през бременността.

Къде отива цялото това тегло?

Може тези 11-15 килограма да ти изглеждат съмнителни за малкото 3-4 килограмово пакетче от радост, което носиш, но се оказва, че бебето  представлява само около 26 процента от общото напълняване.

Може да ти се струва, че това са излишни мазнини, но в действителност по-голямата част от новото ти тегло се дължи на течности и разширяване на телесната тъкан. С качването на 13-15 кг през цялата бременност, получаваш приблизително 2 кг повече течности, 2 кг добавен обем кръв, 2 кг тъкан на гърдата, 2 кг тъкан на матката, 1,5 кг плацента (орган, който не е съществувал преди да забременееш!), 2 кг амниотична течност, 3 кг запаси от мазнини, протеини и други хранителни вещества и 3-4 кг радост – твоето бебе.

Защо бебето се нуждае от тези допълнителни килограми?

Бебето се нуждае от килограмите, които майката качва, за да се развие правилно, да стане голямо и силно. При жените, които не наддават достатъчно тегло по време на бременността, има по-висок риск да родят недоносено или бебе с ниско тегло при раждане. Бебетата, които са малки за гестационната си възраст, тоест доносени, но с ниско тегло, могат да имат всякакви проблеми при раждането и по-късно в живота, включително дихателни, сърдечно-съдови и храносмилателни.

 

hranene-pri-bremennost

Заради стреса може да качиш повече

Не стига, че хормоните на желанието за ядене на всякакви вредности като картофени чипсове, покрити с шоколад, са достатъчно трудни за пренебрегване, но има още един досаден мозъчен химикал, който преминава през тялото по време на стресови ситуации: кортизол. Освободен, когато изпитваш тревожност (за наддаване на тегло, краен срок в работата, задръстване по пътя и т.н.), кортизолът засилва апетита, карайки те да ядеш повече и да трупаш допълнителни калории под формата на мазнини около талията.

Така че следващият път, когато усетиш надигащите се в теб нерви и вътрешна паника, направи няколко дълбоки вдишвания. Дългото, бавно и равномерно дишане, което изпълва белите дробове и корема, и изтласква диафрагмата, помага да рестартираш мозъка си. То намалява стресовите мисли и прави повече място за добрите, като например факта, че всичките тези излишни килограми са за специалното човече, което расте вътре в теб.

Колко килограма ще свалиш, когато родиш

В момента, в който родиш бебето, ще загубиш около 5 килограма – това са детето, околоплодната течност и плацентата. Няколко седмици по-късно, спада нивото на хормоните, които помагат за растежа на бебето, което позволява на тялото да се освободи от задържаните течности и складираните мастни депа. При условие, че качените килограми не са прекалено много, правилното хранене и умерените упражнения ще ти помогнат да свалиш и останалото излишно тегло.

***


Ако искаш да се грижиш осъзнато за себе си по-време на бременността си с тренировки и пълноценно хранене се запиши в нашата програма “Мама ще съм”. Тя безспорно работи и помага за избъгване на всички дискомфорти по време на бременността, по-лесно раждане и бързо възстановяване след това.

Научи повече за програма “Мама ще съм” тук.

Прочети още:

Удобна поза за сън през бременността

Диастаза и бременност

Носенето на токчета през бременността вреди на теб и твоето бебе

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Подобни публикации

Меню
АБОНИРАЙ СЕ И ВЗЕМИ
КНИЖКА СЪС
СЕМЕЙНО МЕНЮ И РЕЦЕПТИ
Запиши се
Съгласявам се с Политиката за поверителност
бременност и раждане
възстановяване след раждане
хранене и движение за майката и семейството
възпитание и грижа за деца
теми от света на всяка майка
Какви теми те вълнуват?