Кафето и кърменето

Може ли да пиеш кафе докато кърмиш?

Кърменето може да бъде изтощително особено в първите дни, когато бебето спи нередовно и се събужда многократно всяка нощ. Сутрешната чашка кафе може да помогне на майката да се справи с недоспиването. Много от жените обаче, се притесняват от ефекта на кофеина върху бебетата. Кофеинът обаче е безопасен, когато се консумира умерено дори и от кърмещи майки.

В тази статия ще научиш как да пиеш кафе докато кърмиш, какви са рисковете, ползите, както и кои са другите източници на кофеин освен кафето.

Много бременни жени ограничават и дори спират изцяло кофеина поради риска той да премине през плацентата и да повлияе на развиващия се плод. Това обаче се отнася в много малка степен за кърменето. Организмът на майката преработва по-голямата част от кофеина в кафето преди той да достигне майчиното мляко и да има шанс да повлияе на бебето.

В книгата си „Медикаменти и майчино мляко“ д-р Томас Хейл казва, че кофеинът е като лекарство с нисък риск. Само около 1 процент от кофеина, който жената консумира, попада в кърмата. Това незначително количество не е достатъчно, за да навреди на повечето бебета.

Според американският Центът за контрол и профилактика на заболяванията (CDC), кърмещите жени, които искат да следват най-безопасния подход, трябва да обмислят ограничаване на приема на кофеин до около 300 милиграма на ден. Това количество кофеин е еквивалентно на 2-3 чаши кафе. Консумацията на кофеин над 300 мг също е малко вероятно да навреди на бебето. CDC обаче отбелязва, че екстремната консумация на кофеин, например на повече от 10 чаши на ден, може да причини симптоми у бебето, като безпокойство и треперене.

Нивата на кофеин в майчиното мляко достигат своя пик 1-2 часа след консумацията на кафе. Ако кърмиш, може да наблюдаваш бебето си по това време, за да видиш дали изпитва някакви ефекти от кофеина.

Рискове и ползи

Ако потенциалните рискове от пиенето на кафе по време на бременността звучат страшно, рисковете от влиянието на кофеина при кърмачета са леки. Някои експерти изразяват загриженост, че кофеинът може да повлияе върху съня на бебето. Проучване от 2012 г., проведено върху 885 бебета в Бразилия, показва друго. То не открива статистически значимо влияние върху качеството на съня на бебетата на възраст 3 месеца, когато са били кърмени от жени, консумирали кофеин.

Подобно корейско проучване също не открива сериозни рискове от пиенето на кафе по време на кърмене. Особено при умерена консумация от няколко чаши на ден.

Някои хора смятат, че киселините в кафето могат да понижат съдържанието на желязо в кърмата. За това твърдение обаче, няма скорошни научни доказателства. Кърмата по принцип е с ниско съдържание на желязо. Естествено бебетата се нуждаят от желязо, за да се развиват нормално, затова жените, които пият кафе, могат да обсъдят с лекаря си добавката на желязо.

Няма медицинска причина кърмещите майки да избягват да пият кафе. Също така няма и доказателства, че кофеинът пряко влияе на бебето.

За безкофеиновото кафе може да се каже, че то е също толкова безопасно или дори още по-безопасно от кафето с кофеин. Кафето без кофеин обаче, също е киселинно, така че може да повлияе на количеството желязо в кърмата.

Други източници на кофеин

Кафето не е единственият източник на кофеин. Онези, които са загрижени за консумацията на кофеин, или които забелязват, че кофеинът оказва неблагоприятно въздействие върху бебето, трябва да имат предвид и други храни, богати на кофеин. Това са енергийните напитки, черен, зелен и бял чай, кола напитките, шоколадът и други какаови продукти.

Ако трябва да обобщим, няма научни доказателства, че майката трябва да се откаже напълно от кафето, докато кърми, но е разумно да му се наслаждава умерено.

Ето няколко неща, които да имаш предвид, ако пиеш кафе:

  • Наблюдавай бебето. Някои бебета са чувствителни към кофеина и могат да станат неспокойни, когато кърмата съдържа твърде много кофеин за тях.
  • Имай предвид, че и други продукти, които консумираш, могат да повлияят на бебето. Например напитка с високо съдържание на захар може да повлияе на бебето също толкова, колкото и кофеина.
  • Пий кафето си веднага след кърменето или изцеждането, ако ползваш помпа. В зависимост от това колко често се храни бебето, може да има достатъчно време за намаляване на съдържанието на кофеин в млякото преди следващото кърмене.
  • Изключение правят недоносените бебета! Най-добре е да поговориш с лекар или консултант по кърмене относно кафето, ако бебето е недоносено или има определено медицинско състояние, като например анамнеза за хранителни непоносимости.
  • Ако консумираш повече от 2-3 чаши кафе на ден, можеш да се опиташ да намалиш количеството на кофеина. Прави си чашите с наполовина обикновено и наполовина безкофеиново кафе.
  • Твоето благосъстояние също има значение. Ако се нуждаеш от кофеин, за да имаш енергия и да се справяш с честите нощни събуждания и ранни ставания, не трябва да се чувстваш виновна, ако консумираш кафе умерено.

За повече съвети относно балансирането на рисковете и ползите от кофеина, майките, които кърмят, е добре да се обърнат към лекар или консултант по кърмене.

Източник: Medical News Today


Ако все още не си се възстановила напълно след раждането си и имаш коремче, болки в кръста, килограми за сваляне и нужда от повече тонус и енергия е време да се погрижиш и за себе си. Няма да има по-подходящ момент от този, защото с порастването на детето нуждата му от твоето внимание ще се увеличава.

На 15 юни предвиждаме да стартира ИЗВЪНРЕДНО ЛЯТНО издание на програма “Не на диастазата” при набиране на достатъчно участнички. Записването вече тече, а цената до 10 юни е промоционална.
Възползвай се и се включи! Направи своята осъзната стъпка към по-добра лична грижа и ефективно възстановяване.

Научи повече за програмата тук
.

 

Подобни публикации

Меню