Какво точно представлява неутрална стойка?

от Ваня Висарионова, сертифициран специалист по Ресторативно движение и треньор

“Изправи се!”

“Много си прегърбен!”

“Моята стойка е много крива!”

“Оооо, виж тази жена колко изправен гръб има!”

Сигурни сме, че всеки от нас е чувал поне едно от тези изказвания през живота си. Но знаеш ли какво наистина означава права/правилна стойка? Как можем да сме сигурни, че тялото ни е в неутрална позиция?

Погледни снимките по-долу и помисли, според теб коя стойка е правилната?

poza-na-tialoto-ne-na-diastazata

Снимката вдясно, нали?
Да, ама не.

Истината е, че нито едната от двете НЕ Е естествената стойка на тялото. Това са позиции, които най-често виждаме около нас. Коя е тогава анатомичната неутрална стойка и как да я разпознаваме?

В Ресторативното движение, това което аз, Ваня Висарионова, сертифициран специалист по ресторативно движение и треньор преподавам,  използваме определени кости на тялото, за да сме сигурни, че то е в неговата неутрална, анатомична позиция. И това не са позиции, които ги е измислила създателката на Ресторативното движение, Кейти Боуман, а са анатомичните позиции на костите на тялото.

В Ресторативно движение използваме 25 точки, по които подравняваме тялото.

В тази публикация ще разгледаме само едно част от тези точки, които ще ви помогнат да си представите как би изглеждала неутралната стойка.

Анатомично, има една права линия от петите, през средата на коляното, средата на таза, рамото и ухото. Втората линия, която гледаме е връзката между гръдния кош и таза.

Ето така би изглеждала неутралната позиция.

pravilnna-stoika-na-tialoto-ne-na-diastazata

Каква е неутралната стойка на тялото?

От моята работа с участнички в програма “Не на диастазата” мога да обобщя, че при голяма част от майките се наблюдава:

  • лордоза или голяма чупка в кръста в следствие на бременността, носенето на бебето, кърменето
  • разлика във височината на двете рамена от носене на чанти или други дейности
  • кифоза – изкривяване в горната част на гръбнака и шията

Хубавата новина е, че тялото е ковко като желязо и с правилния подход и упражнения много от тези изменения от нормата могат да се коригират. Тук ще ви покажа пример с една участничка в програма “Не на диастазата”, но в нашата секция с резултати можете да видите много примери. Петя винаги е била слаба, но винаги е имала изпъкнало коремче напред и това я притесняваше, особено след раждането на дъщеря си. Затова и се включи в предизвикателството “Не на диастазата”. По време на програмата Петя постигна огромен напредък със стойката си и придоби много нови полезни навици в областта на храненето и осъзнатото движение:

pravilna-stoika-ne-na-diastazata-rezultati

Сигурно вече се чудиш как точно тя е успяла да постигне тази неутрална/анатомична позиция.

Ето и моите насоки:

За начало, помоли някой да те снима в профил, така че да се виждат глезените и ушите. Отпусни се напълно, когато те снимат. Бъди обективна. Разгледай снимката си и виж къде се намираш в момента. Дали тазът ти е напред, дали пъчиш гръдния кош или нещо друго. 

За да постигнеш неутрална/анатомична стойка от една страна има определени корективни упражнения, които могат да се правят, но от друга трябва съзнателно да се самонаблюдаваш и да си напомняш през целия ден за следните неща:

  1. Тежестта на тялото да е върху петите!
  2. Да има права линия от средата на таза, през средата на коляното до глезена.
  3. Да поставите таза в неутрална позиция, т.е. пубисната (срамната) кост (ASIA) и илиячните (поясните) кокалчета (Pubic Syphysis) да бъдат в една  линия, перпендикулярно на земята.
  4. Гръдният кош да е отпуснат над таза.
  5. Ушите да бъдат в една линия с раменете.

На теория, може би, разбра какво означава неутрална стойка. На практика обаче е много трудно това да се постигне. Толкова сме свикнали с начина, по който държим тялото си, че всичко ново е НеЕстествено и това кара мозъка ни да се съпротивлява срещу новите позиции. Имай предвид, че отнема време да приучим тялото си на нови позиции. Но ако си достатъчно упорита, в един момент ще свикнеш.

Колкото по-често се упражняваш, толкова по-голяма е вероятността да успееш и в един момент да осъзнаеш, че седиш по съвсем нов начин, че гърбът вече не те боли, че нямаш напрежение във врата и се чувстваш по-жизнена. Целта на Ресторативното движение да те научи как да възстановиш естествената стойка на тялото си, за да функционира то в неговия оптимален капацитет. Представи си един часовник, на който една част не е мястото си. Какво ще стане? Часовникът няма да работи точно. Същото е и с тялото. Ако само една част не си е мястото, това вече е предпоставка то да не работи на 100%.

В програмата “Не на диастазата” седмица след седмица и стъпка по стъпка се учим как да се случи това възстановяване на стойката. Ако искате да опиташ и ти, побързай, защото следващото издание започва на 20 април 2020 г.

 

 

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Подобни публикации

Меню
АБОНИРАЙ СЕ И ВЗЕМИ
КНИЖКА СЪС
СЕМЕЙНО МЕНЮ И РЕЦЕПТИ
Запиши се
Съгласявам се с Политиката за поверителност
бременност и раждане
възстановяване след раждане
хранене и движение за майката и семейството
възпитание и грижа за деца
теми от света на всяка майка
Какви теми те вълнуват?